måndag 10 juli 2017

Glömde ju - mera Oregon och så lite Washington

Vi "firade" ju 4th of July i Oregon också. Och så besökte vi vingårdar och laxtrappor. Den sistnämnda var inte mitt val som ni säkert förstår. Vad fan är en laxtrappa, tänkte jag när förslaget kom upp? En trappa gjord av laxar, eller? Men är man gift med en fisketokig man, så är det visst sånt som man måste se. Om jag blev impad? Nä. Jag hade hellre stannat på en av vingårdarna.

Vingårdarna vi besökte, Jacob Williams och Cascade Cliffs, låg på Washington sidan. Jag blev så förbluffad över hur landskapet förändrades medan vi körde dit från Portland. Från grönt och lummigt till en öken, typ.

Samtidigt som vi var i Oregon, fanns en annan familj där med sina barn, som är i samma skidklubb som Liisa. Ni som kommer ihåg "killen som Liisa varit/är förtjust i" är ett av barnen i den här familjen. Gissa om någon var lycklig när vi skulle "hang out together".

Själva firandet av 4th ägde rum i Portland och där fick vi se alla fyrverkerier, lyssna på blues och trängas med allt folk.

Just ja! Nu höll jag på att glömma en till sak, vi var ju till den största ön i Columbia floden. Ni vet ju mannen jag är gift med, det är floder, floder och åter floder. Jag ska vara tacksam att vi höll oss uppe på ön för det mesta. Lite simmande i floden blev det såklart. Sauvie island är alltså en av de största "flodöarna" i USA. Där träffade vi en familj från Thailand där mannen i sällskapet var en intressant pensionerad professor i juridik.

Här är vi på Washington sidan. Öken typ.


Jacob Williams
Liisa och Sam och Mt Hood i bakgrunden


April försöker få med sig hela tunnan.

Om inte det går kan man ju försöka dricka ur den!

Jason fick lära sig att rulla glaset...don't ask me why.

På väg till laxtrappan träffade vi på den här coola typen. En "lamprey".

Och så den berömda trappan. Det är alltså inte en trappa gjord av laxar...

Ser ni firrarna som hoppar UPPÅT

En mycket glad Jonas. 

Trippen till Sauvie Island var betydligt roligare än laxtrappor om ni frågar mig






Den otroligt trevliga thailändska familjen vi träffade på ön.
Portland Waterfront Blues festival

Ansiktsmålning på vuxna. Nej tack.

Happy 4th!






2 kommentarer:

Anne sa...

Vad roligt läsa och se bilder, liksom se någon annans perspektiv och utifrån. Vad fint ni verkar ha haft det, hunnit med jättemycket också. Vad roligt du gillade det du såg av OR och WA. Inte för att det spelar roll, det är ju inget personligt om nån kommer hit och hatar det...smaken är som baken och det är ju så individuellt vad folk gillar men det känns ju numera som "min" delstat så roligt läsa du gillade ert besök här.
Men visst är det skumt hur landskapet så drastiskt ändras, det är som att det bokstavligt talat går från en meter grönt och lummigt på ena sidan benet och sätter man andra foten en meter åt andra hållet är det öken. Jättemysko. Jag reagerar fortfarande på det då jag åker där.
Oregons kust är så himla kall, inget badväder alls där. Bbbrrr men ni verkar ha haft sol i alla fall, så plus i kanten för det. Ofta när jag varit där är det rå dimma. Det känns som det är några dagar per sommar som det är stekhett där men visst, det är mäktigt och tjusigt ändå med havet, höstacken i Cannon beach och allt det där.
Kan förstå mannen din var nöjd, fiske är nog rätt stort här, kunde inte bry mig mindre själv men vet många som håller på stup i kvarten. Förresten, fiske i alla floder verkade vara poppis i Montana och Wyomin, när vi for runt där förra veckan såg vi massor med fiskefolk stå i floderna. På hotellen var det varje morgon en massa fiskesnack (tjuvlyssnade) bland folk som skulle spendera dagen med att fiska i nån flod. Tips tips till din Jonas, men det har han förstås koll på, att Montana och Wyoming är bra fiskeställen också. Eller vad vet jag, kanske inte alls så, men såg och hörde i alla fall många fiska och prata om det...
Vad coolt med skidning så här sent på året, jag visste faktiskt inte att det fortfarande gick att åka vid Mount Hood, Liisa verkar ju ha haft en härlig vecka.
Tyckte du förresten det var mycket uteliggare och hemlösa i downtown Portland?

Taina sa...

Anne,
Tack snälla! Var bor du i Oregon. Det var ett tag jag läste din blogg. Bloggar du fortfarande?
Jo då, jag frågade Jonas om han kände till Montanas och Wyomings fiskeställen och svaret var SJÄLVKLART! Hahahahaha!
Ja du, dessa hemlösa fanns ju ÖVERALLT! Blev väldigt förvånad att det fanns så många. Det är tragiskt att se dem. Men det var inget tiggeri från någon av dem. Liisa reagerade ganska starkt på detta eftersom hon inte sett det på nära håll. Inte så många i alla fall. Vet du om det görs något åt situationen?
Ha en bra dag!