lördag 30 november 2013

Festen fortsätter

Full av kalkon begav jag mig ut fredag morgon och sk Black Friday. Klockan var si så där 6.30. Inte speciellt mycket folk ute. Lugnt och skönt och ingen stress. Gjorde en hel del fynd och lyckades också julhandla som vanligt när jag ändå var i farten.

Såg att de startat med Black Friday i Sverige. Öh? Really?

Som de flesta känner till så betyder Black Friday att handeln vänder siffrorna från rött till svart, dvs vinst. Men ursprungligen så kommer ordet från något negativt och startade i Philadelphia och trafikstockningen som oftast uppstod dagen efter Thanksgiving. Handeln har efteråt konstruerat om betydelsen till att handla om deras vinst i böckerna.

För att krydda på så har vi Cyber Monday i övermorgon så vi kan handla ännu mer men via nätet. Av förklarliga skäl så är ju termen inte alltför gammal. Om jag handlar på nätet? Japp. Det jag inte hittar när jag rusar omkring ute tar jag via nätet men det är inte alls lika kul. Jag gillar trängsel, jag gillar att spana på folk som blir lite halvgalna så där. De där som kommer in med urklipp från tidningar och som har en lista på exakt vad de ska handla. Blicken är frånvarande. Den är i scanningsläge och inte good-morning-to-you-too.

Anställda på Walmart hade bestämt sig för att strejka på Black Friday. Inte alla, men en del. Jag tog en sväng förbi där och det var fullt av polisbilar, kameror och folk utanför. Jag tog inga bilder. Ibland är jag feg. Speciellt när jag ser stora (tjocka) polismän med sina pickadåller, redo att dra dem så fort de ser något misstänksamt. Jag smög förbi, gick in och köpte mitt kaffe. Gevalia. What else.

Dagen före Black Friday var det alltså Thanksgiving hos familjen B. Maten var gudomligt goooooood och den rökta kalkonen Jonas hade förberett gick hem hos alla.

Han som kan det här med mat - Gavin!

Värdparet och våra nära och fina vänner!

Och så har vi vilda och tokiga Jenny!






Mat, mat, mat!



Idag blir det Simsbury Celebrates!! Festen fortsätter med andra ord...

2 kommentarer:

Annika sa...

Vilken fin Thanksgiving ni fick!!
GOTT och trevligt.
SÅG det där om Black Friday i Sverige. SÅ jädra töntigt, ja ursäkta…
Ha åtminstone mage att döpa det till ngt annat.
Gerjen är ju det att här är det startloppet på julen, det är det knappast hemma.
Tycker fö att de anställda på Walmart gjorde helt rätt i att strejka. Nuff is nuff när BF börjar redan på TG. Stackars affärsanställda, säger jag. Inte klokt.
Jag ska göra en kalkonmiddag härhemma på fredag. MUMS!!
Du var jättefin i din klänning.
Stora Cyber-måndagkramar!!

Saltistjejen sa...

Fasen vad SNYGG du är Taina!! Önskar jag var bara en tiondel så kalaspingleakti som du! :-) Men just nu känner jag mig tusen mil från snygg…. ;-)
Ni verkar haft en riktigt fin Thanksgiving. Vi hade ju vår första icke-Thanksgiving på flera år i år eftersom vi var i Sverige. Men det var det värt. Hade så himla mysigt.
Megakramar!!!