lördag 16 mars 2013

Resor och "tuliaisia"

Alla svennar begriper väl inget när jag i rubriken skriver "tuliaisia". Det finns egentligen ingen bra översättning på ordet, men det är något du har med dig när du besöker någon eller om du har varit ute och rest. Souvenir är det närmaste men ändå inte riktigt detsamma.

I alla fall så hade mina gäster från Finland de "rätta" sakerna med sig då de var här. Det var Malax limpa, Fazer choklad och lakrits. FINSK lakrits! Yum, yum. Helt rätt att de med sig till utlandssvenskar/finnar.

Så har vi Jonas. När han är ute och reser så köper han ibland med sig något hem. Till mig, till Liisa eller bara till hemmet. Hans smak är väl kanske inte alltid synkroniserad med min. Som jag sagt förut, så vet jag inte riktigt vad jag har för smak, men jag gillar inte när det blir "clutter". Tänker på min mormor, som hade miljontals porslinsfigurer i bokhyllan. Det tog en evighet att dammtorka hemma hos henne, vilket vi fick (tvingades) göra ibland. Det fick mig att bli åksjuk. Tänk dig själv en megastor bokhylla. I grönt. I den fanns alla dessa porslinssaker i alla möjliga färger och storlekar. Urk vad fult.

Kom Jonas hem med porslinssaker från Mexiko? Nä, men det var inte långt ifrån. Det var kalendrar, smycken, kläder etc. Tack snälla make.

Kalendern är ju cool!

En blus till Liisa. Söt.

Mönster på min klänning.

Och här hänger den. Min klänning alltså. Men vad sjutton ska jag fylla den övre delen med??? Hallååååååå Jonas! Det kommer att eka där uppe, för hur jag än försöker rulla upp my babies, så fyller de långt ifrån bh-delen...sorry.

Och så en söt docka. Men China? Hur tänkte du nu???
Nu har jag inte tid att sitta här. Nu ska det fixas middag. Har gäster ikväll.

Hepp!

4 kommentarer:

Ingmarie sa...

hehe. Det är ju tanken som räknas sägs det...

Desiree sa...

Blusen till Liisa var ju jättesöt. Din klänning är ju väldigt fin den också. Det går att fusk fylla ut om man inte har äkta vara. Jag vet precis för jag får också köra push-up och vadderat för att det ska bli snyggt. Kalenderna var ju hur cool som helst. Jag är annars som du som inte gillar för mycket krims krams och clutter. Inga porslinsfigurer här heller tack.
Kram!

Charlie sa ... sa...

Jättefin blus! Och lakrits...äkta finsk. Bäst! Vi har tur som har en Skandinavian shop här som säljer lakrits. Svensk, finsk, dansk...you name it.

Porslinsfigurer hoppar jag över med ;)

KRAM!!!!!

Annika sa...

Blusen är ju jättefin!
OCH Malaxlimpa...MAJJ GADD, den som hade haft en sådan härhemma NU. Flämt vad gott!!
Porslinsfigurer kan jag lätt leva utan.
KRAMAR!!