torsdag 8 november 2012

Så börjas det igen

"90 min dly", läser jag längst ned på TV-rutan. SJÄLVKLART! Just idag när jag har tandläkartid och tusenmiljoner andra saker som bara måste göras. DÅ ska skolorna starta senare för vi har fått något konstigt vitt på marken. SNÖ gott folk! Det är helt jävla vanlig snö! Det brukar vi få varje år. Det blir lite kallare och en adiabatisk process startar. Snökristaller bildas, klumpas ihop och det snööööaaaar! Det är inte så att vi dör av det. Vad är det för fel på skolledningen, staden eller vem fan det nu är som bestämmer att vi kan inte ge oss ut?

När snön började falla vid lunch igår och jag mötte på en vän så började det klia lite i vissa hjärnceller på mig. Jag skakade lite extra på skallen för att få bort den där känslan. INTE NU. FÖRSVINN! Vaknade tidigt idag, slog på TV'n och DÄR fick jag då då se att "here we go again"!!!

Jag kan inte fatta att snö kan ställa till det så otroligt mycket stök i detta land. Jag ska kanske inte överdriva, för landet är stort, men vi tar väl Simpan då. Med omkringliggande städer. Det skapar ju en enorm organisation att skicka ut meddelanden, få ut nya busstider, fixa speed-lektioner på skolan och sist men inte minst - ställa till ett DJÄVULSKAP för oss föräldrar! JA JAG FATTAR att alla inte jobbar. Men de som inte jobbar, sitter väl inte och rullar tummarna och väntar på att något ska hända??

När jag ändå är i farten så ska jag också spy galla över hur många klär sig när det är vinter. Egentligen ska jag väl inte bry mig i hur ANDRA klär sig. Men nu är det så att skolan tycks ta det som norm. Vintertid har mina barn alltid haft vinterkläder på sig. Inte flip flops och shorts. Det här har resulterat i att barnen får ha rast inomhus! Det är ju snöööööööööö ute. Jag har påpekat detta för Liisa att när jag var liten så slängdes vi ut. Varje rast. Regn, snö, blåst. Who cares liksom. Liisa berättade detta för fröken som tyckte synd om mig! WTF?

När Liisa kom hem igår, slängde hon in ryggsäcken och begav sig ut. I snön! För att leka och njuta. HÖR NI DET SIMPAN!

När det börjar bli lite kallare drar Liisa på sig en halsduk.

Så här såg det ut vid lunch igår. Vackra växter jag har va??? Lättskötta är de i alla fall.

En som har rotat i "vinterlådan".

Så här ska det ju se ut när det är vinter! Lovely!
Nä nu blir det en kopp kaffe. Egentligen skulle jag behöva något starkare och lugna ned mina nerver.

5 kommentarer:

Annika sa...

Ja, landet är stort...
You bet.
Vi fick ingen snö.
Bara kall, kall vind.
Men, det är väl det här med att INGEN har vinterdäck som gör det hela SÅÅÅÅ komplicerat då det börjar snöa här.
Jag tycker själv det är jävligt läskigt att köra med sommardäck på is och snö. USCH!!
Ni har ju strängare vintrar än vad vi i DC har, så man kan ju tycka att det skulle vara bättre ju längre norrut man kommer.
Med snöröjning etc, men det verkar vara som här...
Snödagar är ett helsike för många, för ngra år sedan var skolan stängd här pga snö i mer än tre veckor, ja utspritt över en hel säsong då, men tre veckor alltsomallt. GISSA om de fldrarna svor många ggr. Terminen förlängdes också. Surt sa räven...

JA!!
JA!!
Håller helt med om hur dåligt många klär sina kids i kylan här.
Hur tänker de???
Shorts, lågskor..tunna jackor. I minusgrader.
Blir lika förrrb varje ggn, och det är ngt jag aldrig komemr att vänja mig vid.

Hoppas att allt är bra. På din bild ser ju iaf vägarna klart körbara ut.
KRAMAR!!!

Saltistjejen sa...

Haha här var det rätt ruggigt väder igårkväll faktiskt. Blötsnö ven horisontellt i luften. men i morse var det klar himmel fast jädrigt halt.
Och jag tvingnade på E sina vinterbyxor 8täckbyxor eller termobyxor eller vad man nu säger). Hon var skitsur i morse. Sa att "ingen annan komer ha det". Och jag sa (dum som jag är) att jomen det kommer sääääkert flera att ha dför det är ju KALLT ute och BLÖTSNÖ och om man ramlar i det blir man dyngsur och kall om man inte har vinterbyxor. Hon satte på sig sina. Efter ett tag. MEN väl fram på dagis hade SÅKLART INGEN vinterbyxor. Många tjejer kom i KJOL!!!!! Vissa i gympaskor!!!! Och ja E var nog den enda som var vettigt klädd om man ska leka utomhus i blötsnön. Hon lär klaga till mig ikväll gissar jag. Och säga "vad var det jag sa jag hade RÄTT mamma!". Men jag måste få henne att förstå att när det är snö ute så har man på snöklaäder. Basta!
Däremot är jag GLAD för att de faktiskt var UTE på dagis. Trots snön. Me like! :-)
Liisa vet minsann hur snön ska tas hon!
KRAM!!!

Marianne sa...

Vi har haft snö, men det försvann igen. Och var lite mindre än ni har. Undrar om jag någonsin har varit med om att skolorna stängde för att det var snö? Tror inte det. Fast här är det lite slött åt andra hållet, nu måste jag börja tjata om att vinterdäcken ska på bilarna ...

KLART att det är mysigt med snö! Du får berätta för Liisa så att hon berättar för sin fröken om att här finns UTEDAGIS. De barnen är ute hela dagarna, varje dag, året om! De sover ute, de äter ute, och de leker ute. Känner en kille som har gått på det, och han var aldrig sjuk. Nu när han har börjat skolan och måste vara inomhus om dagarna är han alltid sjuk ...

Inte för att jag skulle vilja gå på utedagis ... men i alla fall. Det finns. Så att de amerikanska fröknarna kan bli lite chockade. : D

Kramar!

Charlie sa ... sa...

Japp, nu kör det igång. Oj vad snabbt det gick till jobbet idag. Inte en bil på vägarna då allt var "90 minutes delay". Förstår om det ställer till det i planeringen!!!

Och kläder - sätt på barnen bra och varma kläder och låt dem vara ute!!

kram

antonia sa...

Fast när jag var liten så var rasterna typ 20min och på vintern han man då knappt ut, alla dessa kläder som skall på och av i ett trångt kapprum...Tror det hade varit bättre att låta oss vara inne då så vi hade hunnit leka av oss lite.