lördag 18 februari 2012

Hualigen, nu ÄR det nära!

Ni minns huset va? Huset jag suktat efter. Eller över eller vad man nu säger. Alla dessa turer vi har gått igenom "so far" tycks ha gått bra. Men vi är INTE där än! Allt kan hända ända fram till dagen med stort D, dvs Closing Date. Då ska alla miljoner, triljoner dokument vara lästa, och förhoppningsvis förstådda samt påskrivna av kreti och pleti. Säljare, köpare, advokater och alla "guys" som varit med på ett hörn.

Det senaste som blev klart var värderingen eller "Real Estate Appraisal" och den visade sig ha gått bra den med. Med den i bakfickan finns nu alla möjligheter att få lån. Handpenningen ska också skakas fram och var den tas ifrån måste bevisas att den kommer från VÅRA konton. De vill ha utdrag där det klart och tydligt framgår vem som äger pengarna och när överföringen sedan görs, skall överföringen också vara ett av underlagen i den mastodonta pappershögen. Jag undrar om det går åt lika många träd att köpa ett hus, som det går åt att bygga huset? Vart tog det papperslösa samhället vägen?

Nu ÄR vi nära i alla fall och jag är lite hispig. Mer än vanligt. Vad har vi gjort liksom? Ska vi verkligen bli husägare? Här? I Amerikat? Holy Macarony. Det blir inte till att ringa vår Property Managern längre då något inte fungerar eller gräset är för högt eller buskarna behöver trimmas. Nu ska ALLT skötas själv. Som tur är kryllar det av Handymans i detta land. Du kan nästan se dem hänga i träd och lyktstolpar och behöver sällan vänta i veckor på att få saker uträttade. Gäller bara att välja den rätta. Nu är jag där igen! Köpet ÄR inte klart än. Lugn Taina. Lugn.

Lördag och det är samma visa denna helg som alla andra hittills i år. Butternut för Jonas och Liisa och jag stannar hemma. Men inte ska jag ligga på latsidan inte. Det blir träning. Och kanske jag kan börja packa. Bara lite. För tänk om det snart är mitt...

11 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Iiiiiiih!!!!! SÅÅÅÅ SPÄÄÄÄÄNNANDE NU Taina!!!! :-)
Hoppas sååååååå att det går hela vägen fram!!!!
Jag förstår att du känner dig lite hispig. Så nära nu.
KRAAAM!!!

Anonym sa...

Är det där huset ni ska flytta till??? WOW! Förstar att du känner dig nervös men det kommer att ga bra! Spännande!
Kramar, Lisa

Charlie sa ... sa...

Så nära, snart så!

Å vad roligt och ett nytt kapitel för er. Husägare i USA!


Ha en skön Tainadag...det är ju fantastiskt väder och jag känner mig sprallig för att det är så skönt och ledigt dessutom.

Håller tummarna nu att allt går smidigt!!!

Kram!

Taina sa...

Saltis
Eller hur??? Kan knappt ta fram dammsugaren i det här huset. What's the point liksom? Hahahaha! Men OM det blir som vi vill då MÅSTE ni komma och hälsa på och kanske hjälpa till att ställa iordning? Hahahahaha!

Kram kram

Taina sa...

Lisa
Visst är det just det här huset och jag tycker också att det är himla spännande!!!

Kram kram

Lotta
SNART så. Kanske. Och visst blir det ett nytt kapitel helt klart.

Vilket väder då. Sprang imorse och var som en ko som släppts ut för första gången på sommaren. Underbart!!!

Njut av dagen!!

Kramar!!!

Ulrika sa...

Jättespännande!! Vi köpte hus här i New Orleans förra våren. Vilken apparat! Oj oj... särskilt som vi hade pengar kommande in från två olika länder (min man är från Nederländerna). En svensk och en nederländsk terrorist... det vore nåt va! Det var mycket bevisande hit och dit och jag slet mitt hår många gånger. Men till slut så! Och då är det så skönt att det är ens eget!!

Melting Pot sa...

Håller tummarna Taina och hoppas hoppas att allt går i lås!! Har ni vår?? Så skönt. Kasst väder här:(
Kram kram

Desiree sa...

Åh vad kul Taina. Spännande och nervkittlande absolut. Jag tror att ni snart kommer att vara lycliga ägare till detta jättefina hus. Att ni inte har någon property manager att ringa kommer ni fixa galant. Jag är inte ett dugg orolig över dig och JOnas för ni är båda två väldigt händiga. När är closing day?
Klart du ska börja packa lite.
Är det en del ni ska fixa typ måla om i nya huset eller är det helt ok så att ni kan flytta in direkt? Jättespännande. Håller tummarna för att det går smidigt nu med sista biten också.
Kramar!

Taina sa...

Ulrika
Ojoj från TVÅ olika länder? Hahahaha, kan se byråkratin få fnatt då allt dessutom ska översättas. Härligt att det blev klart till slut i alla fall och att ni nu är lyckliga ägare till ett hus. Ni blir kvar här ett tag med andra ord.

Kram

Lena
Ja nu får vi hålla ALLA tummar som finns. Det skulle vara SÅ kul om allt går igenom. Då tror jag att jag lägger ut en danssnutt på bloggen...hehehehe.

Det har verkligen känt som vår dessa senaste dagarna. Ingen snö och temperaturer uppemot 10 grader. INTE kul tycker jag. Nu börjar dessutom sportlovet (2 dagar bara) och det är lite synd om barnen. Ni ska väl få mer snö nuÅ

Kram kram

Deisree
Skrev på din inbox på feijan lite.

Vad gäller målning och annat fix så är det ingen katastrof att göra det före inflyttning. Du vet ju hur amrisarna är med sina färger i rum. Ett av rummen är brunrött. Men det tar vi sen. Ska flytta in först och "känna" av hur och vad som ska ändras. Måla är ju ingen konst. Ja det ska verkligen bli kul men som sagt var så kan fortfarande allt hända...

Kram kram

Desiree sa...

Ska kolla inboxen på fejjan. Måla är ingen konst som sagt. Det är lätt och smidigt. Jag var bara nyfiken på om det var något ni ville hinna åtgärda innan flyttlasset gick. Hi hi nog vet jag hur amrisarna är med sina färger. Mycket mörka murriga färger eller skrikiga konstiga färger. Känns ändå som att den här affären har alla förutsättningar för att gå bra hela vägen fram. Men visst förstår jag också att det är nervöst då det är ett mycket stort köp som handlar om mycket pengar på en marknad som man inte är riktigt hemma på.
Kramar!

Annika sa...

KUL!!
Stort!
Glad för er skull!
Tycke huset ser så fint ut!
Kram!