tisdag 29 november 2011

Taina får Nobelpriset?

Jag har varit på utvecklingssamtal. Vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Dagen innan ett utvecklingssamtal får vi betyget, så vi inte ska bli tagna på sängen. Bra framförhållning där eller? I alla fall så kunde jag konstatera att det var en hel del "inconsistent". Mer sådana än "consistent". Ska jag bli förvånad? Njäe, inte speciellt. Men jag var nyfiken på att få höra vad fröken, den stränga Mrs F, skulle säga. Mycket riktigt spände hon ögonen i mig och undrade om jag hade en "lösning" på det här! Om det fanns något jag kunde göra för att ändra på det. Först fattade jag inget men så började jag lyssna mer och mer och till slut så lät det som om hon ville ändra på Liisa. Hennes personlighet.

Liisa har inga toppbetyg. Hon har betyg. Behöver jag säga mer? Hon är 7 år gammal, går i tvåan, läser flytande, skriver utan större problem, fixar matteproblem med text och för mig är det KANON! Det höll fröken med om, dvs att hennes "academics" är jättebra. Men resten, typ hennes behavior, behöver ändras. Dessutom är hon långsam, enligt fröken. När jag bad henne beskriva vad hon menade, berättade hon att det tar för lång tid för Liisa att komma igång med en del arbete för hon verkar vara ockuperad av något annat. Vilken 7-åring är inte det? Inte sitter de väl och klurar på integraler precis. Jag var tvungen att säga att om jag hade lösningen på att gå in och ändra på ens personlighet så ska jag stå först i ledet den 10 december och ta emot Nobelpriset. Taina gräver i hjärnor. Nej tack.

Liisa är Liisa och så ska det förbli. Hon behöver inte vara klassens stjärna för hon är redan en stjärna. Hon är VÅR stjärna och vi älskar henne för den HON är!


20 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Suck! Vissa lärare eller pedagoger, kan verkligen få till det. Håll snattran tycker jag. Rent påhopp!

Liisa är 7 år, talar flytande engelska som andra språk, hon är full av energi och är såklart en stjärna. Och vaddå långsam? Hon går i tvåan, give me a break.

Kram från Lotta som blir irriterad av att läsa om sådan här utvecklingssamtal

Kalaslotta sa...

Mehe vilken knäpp fröken!

Bra att du står på dig Taina, det krävs lite finskt skinn på näsan för att göra det. Lätt att man tar allt de säger som rätt trots att det är så fel det kan bli.

Tyvärr tycker jag att man har väl stora krav på kidsen här, precis som du säger, hon läser, skriver och klarar wordproblems i matte. Vad i hela friden kan man mer begära av en TVÅSPRÅKIG 7 åring med spring i benen och en påhittighet som heter duga.

Heja Taina och framförallt HEJA LIISA!!

Petchie75 sa...

näe, nu får de väl lägga av! liisa är ju ett helt underbart barn och det är väl självklart att en 7-åring har lite spring i benen och funderar ibland på annat än det fröken vill att hon ska fokusera på. stå på dig taina!!
stor kram till er och speciellt till lilla liisa!
ps tyvärr är jag rädd att det kommer bli likadant för vår lille viggo så småningom, mer fokus på resultat än personlighet och fantasi i de belgiska skolorna och att barnen ska bli små vuxna så tidigt som möjligt...

Saltistjejen sa...

Jag blir skitsur när jag sr detta! Hur då ÄNDRA?? Kansk är det fröken som borde ändra på sig lite?!?!?! Eller åtminstone sin attityd! Vi är alla unika. Vi föds med en personlighet. OCH det är verkligen så att alla inte är skapta för att sitta stilla som möss och göra exakt som de blir tillsagda. En del försöker tänka själva! Andra försöker tänka helt nytt! En del behöver röra sig mer för att hjärnan ska kunna arbeta bra. Hallåååååå! Liisa är ju världens underbaraste och hon kommer gå långt. BELIEVE ME!!!!!!!! Ho har allt ju! Glimten i ögat, nyfikenheten, "goet", och ja PERSONLIGHETEN!!!!! :-)
Så näe, skit du i fröken Surpuppa och var glad och stolt över din finfina tjej!!!!! :-)
Kraaaam!

alegni sa...

jag skrev ju redan i min förra kommentar att hon är en stjärna! fy fabian vad jag blir förbannad då de vill trycka in alla barn i samma form och ingen ska få vara sig själv längre. fattar ingen hur trist värden vore om alla såg lika ut och betedde sig lika? jag är så ofantligt glad över att våra söner vågat vara sig själva hela tiden. den ena sticker verkligen ut med sin uppenbarelse, men han är vacker som en dag, precis som sin bror, både inuti och utanpå! och vi får jämt höra komplimanger om hur sociala, vänliga och smarta de är. det är KLART att ni ska vara stolta över liisa. hon är UNIK!
stor kram!

Desiree sa...

Helt rätt Taina. Inte ska du ändra eller ens försöka ändra på Liisa. Hon är en fantastisk tjej precis som hon är. Så länge hon fixar läxan, får godkänt och tar till sig kunskap så spelar det för fasiken ingen roll om hon är långsam med att komma igång eller annat som denna Mrs F kom med. Hon är en liten glad 7-årig tjej som är sprallig och njuter av livet och det är precis så det ska vara. Låt henne vara det så länge som möjligt. Jag tycker Liisa är underbart skön precis som hon är och hon är smart och fantastisk på så många sätt. Du har en jättefin liten go tjej Taina. Hon är underbar precis som hon är.
Kraam!

anna of sweden sa...

De verkar ha problem med barn som inte är tillräckligt formstöpta i den skolan. Så himla trist.

Kramelikram från mig som håller på Liisa!

olgakatt sa...

Den där läraren behöver gå en pedagogisk grundkurs och lära sig fokusera på styrkorna och inte på "svagheterna" (hennes åsikt).
Heja Liisa som har en klok mor.

Annika sa...

USCH vad tråkigt, Taina. Vilken jättetrist lärare Liisa fått iår.
Ja, skolan har sina krav. DET är så sant. Det ska nästan presteras över förmåga.
Jag vet.
DU har ju helt rätt om Liisa och resonerar så KLOKT!
Nej, heja er!
OCh lilla kloka, spralliga, levandadsglada Liisa! SÅ ska hon ju vara, det är hennes PERSONLIGHET!!!
Om denna lärare fortsätter att vara så neggig och trist tycker jag kanske att det bör bli ett snack med en viss rektor.
Styrkekramar!!

antonia sa...

Klart Liisa skall få vara som hon är! Hon verkar superhärlig!

HeLena sa...

Usch ja, vad ska det bli av denna värld där det endast är "Superman" som gäller... Detta trots att alla vet att vi bara är människor...
Jag håller med dig! Liisa Go och Mamma-Liisa GO!!
Kramar!

Fröken Anki sa...

Stå på dig! Och låt Liisa vara som hon är. Jag tycker hon låter som en helt vanlig 7-åring! Men amerikanerna har ibland en väldigt annorlunda syn på hur mycket ungar ska klara i skolan redan från början.

Kram

Lena (Meltingpot) sa...

Pust! Ja vad ska man säga. Sorgligt att sådant trams kommer från skolan...Skönt att du kan bita ifrån.
Liisa verkar ju vara en härligt livfull unge. Skulle behövas fler som hon i klassen skulle jag tro.

Svårt att läsa de där rapporterna och fatta vad de menar. Erik får alltid lågt omdöme i "Fitness" vilket är så grymt underligt. En av de sportigaste killarna i 5:an, duktig på att simma, duktig i bollsporter, bra kroppsbyggnad....Jag var tvungen att fråga på sista PTM och då mumlade de nåt om att han inte är så snabb i athletics?? Som om det var samma sak....Man måste visst ta allt med en nypa salt.
Kram

Taina sa...

Lotta
Jag reagerade faktiskt på att hon uttryckte sig med att säga "she is really slow" och så vickade hon på huvudet lite och tittade underligt på mig. Det var ett konstigt samtal måste jag säga. Hade Jonas varit med så hade han reagerat starkt tror jag. Jag biter ifrån. Har två andra barn och utvecklingssamtalen med Albert var i stort sett lika. Vad gör han idag? Utbildad från Handels på i Göteborg och jobbar som finansanalytiker. Ett jobb han fick direkt efter skolan. Så "slow" är han...

Tack för din omtanke Lotta!

Kram

KalasLotta
Hon tog faktiskt upp det här med tvåspråkigheten och undrade om DET var ett problem! Hahahahaha! Då är väl jag UBERSLOW då som pratar 3 språk? Det är andra krav och några är bra andra mindre bra. Vi stannar här för det mesta ÄR bra! Liisa ska förbli Liisa även om hon också fattar att fröken har ögonen på henne...

KRAMAR och tack för din omtanke

Taina sa...

Petra
Tack snälla Petra! Att de ska bli småvuxna är inget jag gillar. Visst tycker jag barnen ska visa respekt för andra och försöka lyssna men att det ska vara något "fel" när de inte gör det, låter i mina öron som om man inte riktigt förstår sig på en 7-åring. En busig sådan. Så som Liisa. Det måste ju finnas andra busiga 7-åringar.

En av mina grannar, som är journalist, brukar ofta säga att Liisa är bland det påhittigaste barnet hon någonsin skådat. Hon HAR fantasi och delar gärna med sig av den.

Jag kan tänka mig att de belgiska skolorna är lite strängare än de svenska. Vet inte riktigt vad jag grundar det på, men det är en känsla jag har bara.

KRAMAR!

Saltis
TACK snälla Saltis för dina värmande ord! Jag nämnde flera gånger under det korta samtalet att det är hennes personlighet när hon försökte gräva djupare i "orsaken" till att hon är så inconsistent. Plötsligt ploppar det upp saker i hjärnan på Liisa och det ser jag som naturligt när man är 7 år. Dessutom uppmuntras hon hemma att vara ett utåtriktat barn, ta för sig och uttrycka sig verbalt. Liisa slåss aldrig, men hon kan bita ifrån. Hon är rädd om djur och natur. Hon älskar småbebisar. Hon älskar sina vänner. Hon gillar skolan! Hon är helt enkelt Liisa!

KRAMAR!!!

Taina sa...

alegni
Tack snälla du!! Det värmde. Visst ska vi vara stolta över våra barn. Och jag säger som du, vilken trist värld det skulle vara om alla vara stöpta i samma ljus? Nej, låt barn vara barn. Låt oss uppmuntra dem till att vara kreativa precis som barn är från födseln. Ibland känns det som om vi vuxna kväver deras kreativitet.

KRAMAR!!

Deisree
TACK snälla, snälla Desiree, för dina fina ord! Jag blir så glad när jag läser sånt här. Liisa är, i mina ögon med, en helt underbar (och unik) och "normal" 7-åring. Hon har kryddats med busighet och en stor portion humor. Det har format henne till den hon är idag. Vi älskar hennes öppenhet, hennes kreativitet och hennes nyfikenhet på livet. Slow? Nja, det är för att hon är upptagen med annat ;)

KRAMAR!!

Anna
Tack snälla du! Skolan är bra, men i år har hon fått en något strängare fröken, som inte lämnar utrymme åt för mycket utanför gränserna. Den första fröken Liisa hade i Kindergarten var lika sträng. Sedan har Liisa haft två som har accepterat Liisa för den hon är och DET var en befrielse. Rektorn på skolan är jätteförtjust i Liisa och var så rädd att hon skulle flytta tillbaka till Sverige i höst så han skrev ett långt brev till henne! Hahahaha!

Kramelikram

Taina sa...

olgakatt
Håller med dig! När det var typ 5 minuter kvar säger hon, "let me just say couple of positive things..." och det lät mera som om ett måste. Men jag lyssnade NOGA på detta istället och det var det jag sedan framförde till Liisa. Hennes styrkor, som är att hon är jätteduktig på att läsa och skriva. Nästan aldrig stavfel! Hon löser matteproblem med mycket text. Hon har fin handstil. Allt detta är ju super och det är väl det som är meningen med skolan, eller?

Tack för din omtanke!

Annika
TACK snälla, snälla Annika!! Ibland är denna överprestation överdriven. Men i det stora hela gillar jag skolsystemet. Det är läraren, som du säger, som vi har "otur" med i år. Förra årets lärare beundrade Liisa för den hon var. Hon berömde henne massor. I år så känner Liisa lite mer krav på att vara på ett visst sätt och har också funderat över varför fröken har större tolerans för hur pojkarna beter sig än flickorna. Hon SER ju sånt. Och vad säger man?

Liisa ska förbli Liisa och det ska vi uppmuntra henne till. Var så säker. Så länge HON inte tycks lida av det så låter jag det vara, men ser jag att hon börjar "tryckas" ner i en form DÅ blir det andra bullar. Barn är barn!

KRAMAR!!

Taina sa...

Antonia
Tack snälla du! Det värmde. Hon ska få vara den hon är och i våra ögon ÄR hon superhärlig och full av energi!

HeLena
Tack!!! Ja usch vad trist med en massa supermen and superwomen! Sånt vill vi INTE ha! Vi är olika, vi tänker olika och så ska det förbli om jag får tycka till och vara med och bestämma!

KRAMAR

Fröken Anki
Tack snälla du. Ja du vet ju hur de ser på barn i skolan här. Det ska in mycket kunskap tidigt. Det är i och för sig ok om man gör det på deras villkor. Barn är barn. De är dessutom individer med olika personligheter. De har kommit olika långt i sin utveckling men framförallt de är BARA 7 år i Liisas klass! Vi ska låta henne vara precis den hon är!

Kram kram

Melting pot
Tack snälla, snälla du. Ja du, det är inte alltid lätt att tyda dessa betyg. Kanske JAG är lite slow istället, hahahaha! För mig att ha betyg i så låg ålder är lite väl överambitiöst, men att få riktlinjer är helt ok så att jag kan se att hon lärt sig nya saker.

Man ska nog ta det med en nypa salt, de där betygen, som du säger. Högt eller lågt i Fitness? DU och Erik vet ju att han är duktig i sport!

KRAMAR

Malin sa...

Jag tycker de har enormt höga krav på att barn skall kunna jobba helt självständigt utan stöd här i USA. Kan man inte det så blir det genast problem. Jag lovar att OM ni skulle testa henne så skulle hon säkert få jättehögt i vissa områden, men kanske inte i andra. Så är det ju bara för de flesta av oss. Jag har lärt mig att låta läraren få tala, inte avbryta, men sedan fråga vad skolan skulle kunna göra för att hjälpa. Be att få jobba som ett team-tillsammans för att undvika att hon blir avfärdad som något problembarn. Tyvärr hjäper det nog inte att konfrontera läraren. OM ni känner att läraren inte går att kommunicera med, så får ni gå högre upp. VI vet ju redan att Liisa är en stjärna!!!

Taina sa...

Malin
Tack snälla du! Jag har förstått att det gäller att samarbeta för jag vill inte att Liisa kommer i kläm. Så länge Liisa tycker det är kul att gå till skolan så kan jag spela med men låter ändå Liisa vara den hon är. Jag tar upp de styrkor hon har istället. Det är sånt vi växer av. Tack för dina tips.