torsdag 24 mars 2011

Taina och hockey - hur hänger det ihop?

Inte alls, är det säkert många som säger. I alla fall de som varit med mig på hockeymatch. Och det är inte många. Jag har ju sett när de larvar sig på TV och jagar den lilla pucken. För att göra sporten svårare så spelas den på is dessutom, för att puckjäveln ska gliiiida långt. Alla är skyddade från topp till tå. Även "private parts" för att få en puck där ska visst inte vara någon höjdare precis.

Om någon nu vill veta vilka matcher jag har sett IRL, så är den krassa sanningen den, att det kan jag inte ens erinra mig om, för de var troligen så tråkiga. Matcherna alltså. Men det behöver inte betyda att jag har haft tråkigt för det. Det finns alltid något att titta på, så som "apburen" på Läkerol Arena där AIK-anhängare förpassades back in the days. Har ingen aning om hur det fungerar idag. Det andra jag ägnade min dyrbara tid åt var att hänga i VIP-rummet och mingla. Inte så tokigt det heller.

Hockey mellan Sverige och Finland, DET är blodigt allvar det! En sådan match skulle jag inte ens klara av att gå på. Skulle med största sannolikhet sitta bland svenska supportar och slå till den ena efter den andra när de försöker heja på Sverige. Det har jag ärvt efter pappa. Inte för att han slog någon, men han tyckte det var kul att sitta bland svenskar i friidrottstävlingar och reta gallfeber på "hurrit".

Nu är det så här, förstår ni, att jag ska gå på hockeymatch på lördag. Det är bestämt till 99 %. Allt kan hända än. Är ju inne på mitt fjärde år här och har alltså inte sett en enda match och nu tyckte en släkting att jag skulle masa mig iväg. Inte till vilken match som helst, utan en riktig NHL-match (tror jag det heter...). Ska jag fortsätta på skrytbanan så kan jag meddela att denna släkting ÄR MED OCH SPELAR!!! Han spelar i Islanders och på lördag har de hemmamatch på Nassau arena. När jag skriver det här känner jag mig som värsta sportkommentatorn; hemmamatch, arena och Islanders. Det är inga ord jag slänger med dagligen ska ni veta.

Nu är ju frågan, hur beter man sig på hockeymatcher? Jag kommer säkert att vråla mig hes när jag ser honom oavsett om han gör mål eller inte. Skulle han dra till med ett självmål, håller jag nog käften. Inte nog med att han vill att vi ska komma och titta på matchen, han ville också ge oss pass att komma in "efteråt". Vad han nu menar med det? Omklädningsrummet och lukta på pungsvett? Njae, det låter inget vidare. Jag kan vänta utanför och när de har duschat (och innan kläderna har kommit på) så kan jag ju alltid hälsa ;)

9 kommentarer:

Marianne sa...

Hahahahaha, ja det är ju tur att det är du som är släkting och inte jag, för mig vill ingen ha på hockeymatch efter den match jag var på en gång i tonåren. Jag reste mig upp och skrek "SLUTA SLÅSS" när de tydligen gjorde helt normala tacklingar. Dåvarande pojkvän tyckte det var hysteriskt pinsamt

: D

KRAM!

Desiree sa...

Kul att du ska på hocky Taina. Det kan nog bli både spännande och kul. Coolt att du har en släktning som spelar med. Jag har inte kollat på många matcher själv men det är ju en helt annan upplevelse att kolla live än att kolla på tv. Det kommer bli en upplevelse.
KRam!

Loppan flyttar västerut... sa...

Det är jättekul på hockey, även om jag får nöja mej med matcher i farm-ligan, b-ligan...Man kan köpa popcorn och alla skriker o dom spelar hög musik. O tacklas o gör mål. Jag gillar stenmycket! Hoppas att du får kul, jag vet att du får. OCH! Tappar man koncentrationen kan man smygtitta på dom andra åskådarna lite, se hur dom ser ut i nacken o sånt. Sen när det är avblåst, vilket händer titt som tätt, då kan man foka på spelet igen.

//Åsa

Taina sa...

Marianne, hahahaha! Jag sager istallet "slass mer!" kram kram

Desiree
Kul och kul, det aterstar att se. Men visst blir det spannande! Speciellt nar vi inbjudna av ett proffs!
Kram kram

Loppan
Sant gillar jag! Alskar att ga omkring I ett stalverk ocksa...du, det dar med nacken ska jag spana in och KANSKE fraga dem om de tvattat sig bakom oronen!

Charlie sa ... sa...

Haha, var roligt med hockey! Jag var på väg med men det blev inställt. Du får rapportera hur det är. Vråla, ta i, ät en korv, drick lite öl!!! Det blir bra det här!

Kramar
Lotta

Saltistjejen sa...

Åååå HOCKEY!! MIN FAVVOOSPORT över ALLA!!! Särskilt live! :-)
Hoppas, skrik och var med i matchen!!! DET är skitkul!
:-)
Kram!!

alegni sa...

om jag förstått saken rätt så behöver du inte kolla matchen alls, taina. i usa går man väl huvudsaklingen på hockeymatch för att få vräka i sig en massa ohälsosamma saker ;) ;)
tala om att ha förutfattade meningar... ;)
kramkram

Annika sa...

OM jag ska välja en sport blir det hockey! Tycker det är KUL och spännande.
OMG; sverige-finland som i OS 06, OMG jag SKREEEK!!! Jo, jag höll på sve, men jag kände för finland, ska du veta!
Ingela, du ska VEEETA vad folk lever sig in i hockeyn här:) Att gå på NHL.match är som en show i sig, och världens drag!! SÅ kul.
Men ja, självklart finns all öl och onyttig "arena-mat" där. det är liksom en hel happening att gå på NHL-match här!! DRAAAAG och stämning!!!
Kram!!!

eastcoastmom sa...

Hockey är superkul! Men i den här familjen håller vi på NY Rangers...