lördag 12 februari 2011

Inbjudningar

Ja faktiskt så skriver jag inbjudan i pluralis, dvs inbjudningar, för det har kommit TVÅ sådana! Alltid kul att bli bjuden till någon/något. Redan kuvertet talar om att det är något speciellt, speciellt om det är ett i guld! Ja inte riktigt guld då, men färgen. Jag menar, vilken myndighet skulle få för sig att skicka kuvert i någon annan färg än trist måsskitsfärg? Fantasilösa paragrafryttare! Oj då, det där var ju inte meningen att bara basunera ut.

Tillbaka till mina, eller våra inbjudningar. Det första som kom var inte i något fancy kuvert utan en vanlig flyer som låg i brevlådan. Och det kan jag ju säga att så gör inte myndigheterna heller. Skickar räkningar eller annat tröööökigt i lösblad. OM de skulle göra det, så KANSKE jag skulle läsa det finstilta då?

Årets stora händelse är här och det är dags för Progressive Dinner på vår gata. Plus några från granngatan och varför de är med har jag ingen aning om. Det beror säkert på att de som organiserade detta förr tillbaka hade vänner eller älskare eller vad-fan-vet-jag, som bodde där och så har de då bara hängt med genom åren. Have NO idea. Inget mig emot, bara kul ju fler vi blir.

Progressive Dinner är alltså en årlig återkommande tillställning för oss grannar. Alla som anmält sig, samlas i ett och samma hus för "Cocktails and apetizers". Därefter splittas vi upp för att äta middag i olika hus. Det dras lott om detta och det blir runt 4 par per hus. Till sist återförenas vi (de som fortfarande kan gå alltså) i ett hus för "Dessert". Och där stannar man så länge man vill eller tills värdparet slänger ut en eller börjar gå omkring i pyjamas och gäspa.

Jonas och jag har varit värdpar för middagen två gånger. Det har varit när jag fått hjärnsläpp och käften glappat mer än normalt "Sure, we can host the dinner". I år uteblir hjärnsläppet. Än så länge i alla fall. Men krisar det så what a heck! Som middagsvärd behöver du INTE laga maten för det är catering. Det enda du behöver göra är att sno ihop en sallad och hur svårt kan det vara?

OM vi nu kommer att ha en middag här så åker snapsen fram och DET har vi blivit kända för. Vi skålar och vi sjunger snapsvisor. Och vi har svårt att komma iväg till efterrättshuset...



Den andra inbjudan då? Jag har tidigare berättat om ett bröllop vi ska gå på i maj. Nu kom den officiella inbjudan. I ett guldkuvert. Det var den längsta inbjudan jag fått. Och den längsta tillställningen för det står nämligen 6-8 maj. Jag är van att gå på bröllop EN dag och ETT klockslag. Sedan är det upp till en själv hur länge man stannar. Jag är medveten om att det är två olika kulturer som gifter sig och båda vill ha sina ceremonier med, men 3 dagar? Inte för att jag har problem med tiden men hur mycket kommer det inte att kosta? Ja det är ju inte jag som ska betala och bör således bry mig noll.

Hur gör vi nu då? Ska vi festa i 3 dagar? Nu är det ju inte riktigt så utan med inbjudan kom ett kort där vi ska fylla i vilka evenemang vi vill vara med på. Praktiskt måste jag säga. Så nyfiken som jag är så vill jag vara med på ALLT men har förstått att det går ju inte. Det kan bli dyrt eftersom det ska ju bytas om mellan varven också. Att ha samma klänning som för ett år sedan är ok men att komma i samma klänning som tre timmar tidigare ökar risken för att de kommer ihåg vad jag hade på mig. Det är nog bäst att läsa på och diskutera med Jonas. Jag kommer att gå in hårt och säga att jag vill vara med på allt och ska ha nytt på alla ceremonier/aktiviteter/middagar. Sedan kan vi stryka en eller två. Bra taktik?


11 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det verkar som om dåtid håller på att bli nutid, igen. När min mor var ung var det väldigt vanligt med bröllop som varade i dagarna tre. Om de bytte kläder däremellan låter jag vara osagt:). Man får ju hoppas på det, men onekligen så var det bondbröllop som gick av stapeln.

ha det gott!
kram!

Desiree sa...

Mycket kul som händer :-)
Sååå kul att få vara med om ett äkta amerikanskt bröllop och dessutom i flera dagar! Är det då både rehersal dinner och sedan själva vigsel och festen som gör att det blir två dagar. Låter som du får chansen att shoppa en del eftersom du lär behöva två outfits. Annars får du kolla lite i din garderob och se vad du kan hitta. Kanske kan du köpa en snygg kjol och sedan köpa två olika toppar istället för två hela klänningar. ROligt iallfall att få gå på bröllop. Det förstår jag att ni ser fram emot mycket.
Progressive dinner verkar vara populärt i USA. Jag vet att grannar på våran gata och granngata var med i något sådant och anordnade detta. Himla skönt att man kan ta catering och bara fixa en sallad. Det underlättar ju enromt. Kul!
Kram!

Annika sa...

KUL med progressive dinners. GILLAR det konceptet, faktiskt. Smart.
tror du får hjärnsläpp i år igen och står för middag med massor med snapsar och visor! ;-)
Kul med bröllopet, hoppas ni kan gå på både rehearsal dinner och den stora bröllopsfesten.
KRAMAR!!

Annika sa...

Har du tagit bort "kommentarskollen"? SKÖNT att du gjort det, tycker jag. Utan den känns det mer real-time och roligare att kommentara!!
HEJA!!! Så kul att se vad andra skrivit också!! Skulle önska att alla som harkommentarskoll skulle ta bort den! YAY!!!
KRAM igen!!

Taina sa...

Pettas:
Kanske det? Bondbröllop ja.

Jag har inte så stor koll på de amerikanska bröllopen och allt som ingår i dem men att de indiska kunde vara lite längre, kände jag till. Och nu ska de alltså ha TVÅ kulturer i ETT bröllop. Spännande är bara förnamnet.

KRAM

Desiree:
Jag har inte läst så noga men jag vet att det är både en indisk ceremoni och en amerikansk ceremoni vilket gör det lite längre. I alla fall ska det bli himmelens intressant att följa och paparazzifotografen kommer att vara på hugg!

KRAM

Annika:
Hahahahaha! Så du tror hjärnsläppet kommer i år igen? Det tror faktiskt jag med för det brukar vara svårt att få ihop folk som vill vara värdar. Och vad skulle det göra egentligen? Jag är inte nojig om hur det ser ut hemma.

Tröttnade på kommentarskollen och den senaste tiden har det inte kommit fåniga kommentarer. Känner också att det blir mer aktuellt.

KRAM KRAM

Rose Garden Malevik sa...

Vilket Underbart Kort på "Glasstjuven" :)

P
A
R
T
Y
T

fortsätter...........

Redan 93 Fina Bloggar....

VÄLKOMMEN :)

Håkan

Ingmarie sa...

Wohooo! Du är minsann lika bra som jag på att festa! ;-) (Fast jag får göra mina egna bjudningar... haha)
Bröllopet låter galet spännande och självklart ska du vara med på ALLT! (kanske kan du vända klänningen ut och in så har du två redan där. ;-) )

HeLena sa...

Gatufest är toppen!
Snaps och visa är ju alltid roligt och visst låter det som om du redan bestämt dig...!-)

Klart att ni ska vara med på hela konkarongen i bröllopsväg. Du har säkert flera snygga "dressar" i garderoben som kan duga och behöver då kanske bara köpa något "litet" nytt. Jättekul!

Kramar!!

Loppan flyttar västerut... sa...

Men åh! Roligt med gatufest o ännu roligare med klack-skors-fest (bröllopet). Känns som att det är alltför sällan jag får klä upp mej till tänderna och äta servettmiddagar, Förstår klädproblemet dock...

//åsa

Livet enligt Jenny sa...

WOW! 3 dagar... Mäktigt! Visst det kanske inte så man själv skulle göra men det låter ju heltkul att få gå på ett sånt bröllop!!
Efterrättshuset! Vilket underbrat ord!! :D
Kramen

alegni sa...

oj, det blir nog svårt att välja bort något av programpunkterna på bröllopet. jag är som du och skulle vilja vara med om allt när jag en gång har möjligheten.

progressive dinner har jag ju varit med om själv och det var nog den mest intressanta middagen jag någonsin upplevt. have fun!

trevlig alla hjärtans dag! kram