tisdag 13 april 2010

Varför grubbla redan nu

Den senaste tiden har jag kommit i kontakt med flera som flyttar "hem" eller till Sverige. Det är både bloggare som expats och plötsligt så inser jag, återigen, att vår tid här är ju också begränsad. Som tur var blev det ju förlängt till september 2011.

Tiden vi har kvar vill jag ju försöka utnyttja på bästa möjliga sätt. Blir lite nostalgisk, redan nu, när jag passerar de typiska byggnaderna, polisbilen vid korsningen till high school, de blommande träden i vår stad, affärer jag gör mina fynd i, de söta små postbilarna som fortfarande kommer på lördagar, de gula skolbussarna, favoritrestaurangerna, alla våra vänner och mycket mycket mer. Tur att kameran är uppfunnen, och framförallt den digitala så jag kan fota hundratals, tusentals bilder och ta med mig hem. Var det nu blir någonstans.

En typisk syn på morgonen i vår lilla stad.
High school i Simsbury med drygt 1500 elever.

Typiskt amerikanskt förortshus. Med flaggan vid ytterdörren såklart.

Alla vackra träd som blommar på våren

Minstingens favoritrestaurang, den hemsökta buuu.

"Mitt gym", där jag tillbringat och kommer att tillbringa många timmar.

Flashiga biltvättanläggningar.

En affär som har allt. Nästan allt i alla fall.

Och på den affären gör jag fynd som detta överkast och två snygga kuddar för 35 dollar.

Nä usch vad mycket det är jag kommer att sakna. Men det ska jag inte tänka på nu. Nu ska jag njuta och ta vara på tiden.

Till sist vill jag bara säga till Familjen F som flyttar tillbaka till Svedala imorgon - LYCKA TILL!

8 kommentarer:

Marianne sa...

Visst blir man nostalgisk i förskott! Dumt nog. Eller det kanske inte är så dumt, förresten, för då inser man att man ska passa på att njuta och vara nyfiken. Stressa över flytten behöver du i alla fall inte göra än!

Kramar!!!

Desiree sa...

Skönt att ni ändå har över ett år kvar då ni trivs så himla bra. Tror du att det kan bli någon förlängning igen efter det? Era kvarter ser mysiga ut. Walmart är en toppenbutik på många sätt, man kan göra en hel del fynd. Många gillar ju inte Walmart men jag tycker den är bra då det gäller vissa grejer iallfall. Det där förortshuset du fotat var ju himla charmigt. Vi flyttar ju hem nu under slutet på sommaren. Nog finns det mycket man kommer att sakna. Så nu försöker jag passa på att njuta så mycket som möjligt.

Kram

Heather Lundquist sa...

Jag undrar om vi ngnsin kommer flytta tillbaks till Sverige... jag saknar den så mkt.

kram

Anne sa...

Vad tror du Taina, kanske därför, i viss mån i alla fall, som du lättare kan se alla små saker, uppskatta och njuta så av dem, då du vet att det antagligen är för en tidsbegränsad tid i ditt liv du har tillgång till det osv.
Bilden med polisbilen, den ser bekant ut. Mycket polisbilar ser jag hos mig också, inte för att jag tror det är nån extra hög kriminalitet där jag bor (eller kanske jag missat nåt...) utan det verkar helt enkelt finnas så mycket mer Poliser/polisbilar per invånare och stad än i Sverige. Inte mig emot, det får gärna synas polisbilar lite här och där. Här har de väldigt mycket fartkontroller, är det så hos dig också?

Taina sa...

Marianne:
Det blev bara så efter att ha läst om så många som flyttar tillbaka. Själv känns det så overkligt på något sätt då jag tror att vi kommer ju inte att åka tillbaka till samma kommun utan det blir troligtvis en helt ny stad.Jag ska försöka leva här och nu och njuta!

Kram

Desiree:
Vi trivs bra, men jag tror inte det blir någon förlängning för maken. De vill nämligen att det ska vara 3, max 4 år på just detta ställe och nu går han in i sitt 4:e år. Men allt kan ju hända ;)

Det är riktigt fint där vi bor, speciellt "vår" gata. Ska fota mer på grannskapet men det känns lite som om man spionerar när man går omkring och knäpper bilder.

Kram!

Heather:
Jasså, du saknar Sverige? Man ska aldrig säga aldrig. Maken då? Vill han flytta hem igen?

Kram

Anne:
Troligtvis är det så, att vi uppskattar det på ett annat sätt när vi blir medvetna om att vi inte kommer att "ha allt" det här snart.

Polisbilar vimlar det av och det är inte för att det är kriminellt område. Det här är ett jättelugnt område. De är ute och patrullerar jämt. Men så är vi inte så långt från Hartford som är megakriminellt och risken finns ju att bovarna hittar hit om det inte fanns et skydd av poliser...

Kram på dig

Annika sa...

Inet ska du bli sentimental redan nu!!
Det bär sig inte :-)
Du har långt över ett år kvar. No,no det går inte att angsta sig redan nu...
men, visst, njuta av tiden ska du ju göra.
Ja, i bloggvärlden är det måna som rör på sig nu, Petra, Marianne (det blir skumt att inte ha henne i Kairo)och sen Desiree då hon drar i höst. Det känns märkligt att förlora dessa USA-bloggare, det känns som om man kommer att förlora en granne, typ. Så kommer det att kännas när du drar också...Men, i sommar ska vi ju ses IRL!!
Riktigt KUL!!
Vackra hus, fint.
Polisbilar ser man mkt här också, de är väl ute i trafiken mest och tar fast forkörare, hehe...
Njut av allt, men det är änn ganska lång tid kvar. Tror du att ni kommer att stanna om ni får förlängt efter 2011?
Kram!!

Taina sa...

Annika:
I KNOW!!! Ska låta bli med det. Promise. Men det är verkligen många som drar plus de expats som vi känner här i USA.
Ja vi ska ju ses. Snart! Himla spännande måste jag säga. Ska försöka komma ihåg att inte ha sandalerna på mig då. Hahahaha!

Vi skulle faktiskt kunna stanna om vi bara fick men det ser inte ut som det. Denna enhet är en sk språngbräda....

Kramar!!

Heather Lundquist sa...

Nej han säger att vi förmodlingen kommer alltid att bo här i USA, han orkar/har inte lust med att flytta tillbaks över Atlanten...

kram!