onsdag 7 april 2010

Längtan

Om drygt 3 månader åker jag hem, hem till Finland. Det blev så i alla fall. En kort semester i Finland, men ingen tripp till Sverige i år. Jag vet att det kommer att bli en del besvikna, kanske till och med sura miner, i Sverige. Men det här är mitt val och hur jag vill spendera min lediga tid, avgör jag själv.

Jag har skrivit om det tidigare, det här med att vara "utlandssvensk/finsk" och alla förväntningar på en om att åka "hem". Förra sommaren tillbringade vi 3 veckor i Sverige och inte en dag, inte ens en timme i Finland. Men nu! Nu blir det bara det i år och närmare bestämt Malax, för där bor min kära syster.

Min fina syster

Tonårsdottern kommer att åka till Sverige först, men ansluter sig till oss och kusinerna där borta. Jag ser så fram emot denna resa! Att bara få vara liksom. Sitta uppe länge med syrran och prata och skratta. Det är vi bra på! Bada bastu i systerdotterns nybyggda hus. Krama om systersonen, som utbildar sig till sjökapten. Lyssna på äventyraren.

Vi kommer också att fira pappas 70-års dag OCH borsans 50-års dag! Längtar, längtar.


Kära pappa

Min snälla bror

Vad jag längtar efter er alla!

12 kommentarer:

alegni sa...

och kanske, kanske hinner du med en liten bloggträff också :) (det vore jättekul!)
kram

Annika sa...

Så kul.
Kan liksom inte fatta att jag kommer att vara i Närpes samtidigt som du är i Malax!!!
Det bara skriker ju BLOGGTRÄFF över hela Österbotten. Så KUL!!!
Förstår att det är ett dilemma för dig, och er det är. När jag åker hem varje år är det ju bara min familj och mina vänner.
Tror det är tuffare då man är gift med en nordbo då och ska dela gracerna.
Jag är fakitiskt glad att jag kan vara enbart självisk då jag åker hem.
GLAD också at du tog finlandbeslutet iår. Ni får åka vartannat år, eller ngt sånt.
Men, som sagt, mellan Malax och Närpes skiljer det väl sådär en 4-5 mil. Det är bara att ahsta upp för Strandvägen. Easy as that!!
ser fram emot det...
Vi kan ju ses i Korsnäs. Det ligger precis emellan...
ELLER så tar vi en god lunch på Linds Kök i Bäckliden i Närpes. Toppenställe!!!
KRAAAAAM!!!!

Heather Lundquist sa...

Vad roligt :)

Vilken väcker klänning din syrra har! :)))

Vi åker till Sverige nästa sommar... :)) Om pengar finns...

Kramar!

Livet enligt Jenny sa...

Åh att komma hem... Är det inte bara underbart! De som inte förstår det ja... Meeen nästa gång du kommer till sverige tar jag gärna en löpartur om det hinns. :)
Hoppas din resa till syster blir bara så underbar som du hoppas på å att ni får många snacktimmar, det behöver man, I know!!
Fin tid du hade gjort på 10km förrästen!! Stort grattis!!
kramen

Anne sa...

Vad härligt det låter, det kommer bli toppen. Härligt också att det blir på ett sätt som du vill, behöver och kan längta till. Helt rätt tänk och agerat. Säkert skönt veta hur sommaren blir också, ha det spikat nu och slippa ha det här återkommande tjafset hur sommaren ska bli, som i alla fall jag tycker att detlätt blir när man är utlandsboende och i hushållet har flera platser, länder man kallar hemma och vill/behöver besöka då man åker hem.

Marianne sa...

Det gör du rätt i, man kan inte flänga runt hur som helst när man är ledig, då är det meningen att man ska vila upp sig. Om det är någon i Sverige som vill träffa dig kan de ju ta en tripp till Finland! Det är inte bara DU som ska anstränga dig.

KRAM!

HeLena sa...

Låter så skönt! Förstår att du längtar! Jag längtar efter ledigt!
Kramar!!

Anonym sa...

Ja bloggträff har vi ju redan kommit överens om! StrandMamman och Jemaya kör ner, liksom förhoppningsvis Alegni, och Annika kör uppåt och så får vi träffas alla på lämpligt ställe - såååååå kul det ska bli!! Yessss!

StrandMamman

Taina sa...

Ingela.
Det vore ju himla kul! Det borde vi ju kunna ordna på något sätt tycker jag.
Kramen!

Annika.
Återkommande dilemma. Men just nu är jag självisk och tänker på det JAG vill göra. Sedan så är det ju viktiga födelsedagar, både för pappa och min bror som jag gärna vill uppvakta såklart.

Men du, klart att det osar BLOGGTRÄFF! Coolt om vi får till det. Båda bor i USA men träffas i Finland. Hahahahaha! Vi får maila varandra vilka telefonnummer vi nås på osv.

Kramen!!

Heather:
Visst är den! Hon är lång och ståtlig syster min.

Vad roligt för er att komma till Sverige. Får ni besök därifrån denna sommar då?

Kram

Livet enligt Jenny:
Jag behöver verkligen det här och min syster och jag är väldigt nära. Trots avståndet så hörs vi varje vecka per telefon. Det finns så mycket att prata om. Mina barn avgudar sin moster. Hon påminner lite om muminmamman. Speciellt dialekten ;)

Det vore inte så dumt med en springtur tillsammans. Min Garmin har fått mig att ta i lite mer och jag märker ju att jag orkar hålla ut ganska länge. Maken ligger ett steg före dock. Måste lägga in en högre växel snart. Hahahaha!

Kram!

Anne:
Skönt att höra från dig. Hoppas allt är bra med dig.

Jag är så nöjd att jag tog detta beslut för jag ville verkligen träffa "min" familj. På något sätt är jag mig själv där och accepteras för den jag är. Maken stöttar mig i det här, även om han kanske tycker det är synd att vi inte träffar hans familj i år.

Kram på dig!

Marianne:
Vad bra att jag har en hejarklack! Jag tänker precis som du, dvs varför bara jag/vi. De andra kan ju också planera, resa och fixa till vad som krävs för att vi ska träffas. Jag behöver verkligen min ledighet utan alla dessa måsten. Att få vara på hemmaplan är en speciell känsla.

Kram!!

HeLena:
Jag hoppas det blir så för dig snart, dvs ledigt. För det ska jag ha när jag väl kommer dit! Vi ska bara ta det lugnt, syrran och jag. Sedan blir det ju en fest med far och bror och det är ju bara kul!

Kram på dig!

Strandmamman:
Som jag sa till Annika, får vi maila varandra om telefonnummer och planera detaljer. Ska bli himla kul! Vi kansle blir 5 stycken bloggare som träffas!!! COOLT!

Kram

Lode sa...

Inte ens du Taina kan vara på 2 ställen samtidigt ;-0.
Det är ju helt jättebra om ni förra året varit i Sverige att nu i år fara till Finland på sommaren. Så sku jag också göra.
Men detdär med att Timo fyller 50 år...........NU känner jag mig lilte gammal ;-). Fast han är ju mycket äldre än jag, men ändå.
Du ska hälsa honom så massor och gratta honom från mig. Hoppas ni har det riktigt kiva och njuter av den oemotståndliga, vackra finska sommaren.
kram

Suzesan sa...

Men det var ett bra beslut av dig så du kan focusera på att vila och bara din familj. Fina de är din syrra din pappa och din bror.

Gör det du vill.

Kram
/Susanne

Anna, Fair and True sa...

Helt rätt beslut!