onsdag 11 november 2009

Upprörd i kubik

Igår var det tomtebloss i skallen på mig. Det sprakade av flera anledningar och tålamodet var som puts väck. Tisdagar är ju inte min dag. Även om det inte var tjockt med aktiviteter just igår, så tycks mitt tålamod ta semester på tisdagar! Ingenting gick som jag ville igår. Absolut ingenting! Tomteblossen slocknade ungefär samtidigt som jag somnade. Lite sprakande imorse. Men bara lite.

Varje månad ska vi redovisa våra utgifter och göra en sk Expense Report. Där i ingår våra resor, så det blir en blandning av en reseräkning och andra utgifter. Under sommaren bytte vi till ett nytt system och började rapportera on-line. Vi fick utbildning hur vi skulle sköta detta och jag tyckte det var enkelt och har tragglat mig igenom varje månad utan större bekymmer. Fram till igår. Någon har smugit in en liten ändring. Så när Taina skulle leta efter "Lodging" så var det alternativet borta! Längst ner fann jag någonting som kallades för Hotel Folio och valde det för mina hotellutgifter. Nu ska ni inte tro att det bara var att fylla i totalsumman, utan nu skulle jag ange kostnaden för rummet EXKLUSIVE skatten och sedan på en annan rad ange skatten separat. Vad fan har vi böneräknare till om de inte kan fixa detta åt oss??? Jag lyckades fylla i allt och skulle sedan spara. Det var då det gick åt helvete! "Enter the expense category" fick jag som ett meddelande hela tiden. Men jag hade ju gjort det! Till slut fick jag nog efter sisådär 10 försök och ringde till administratören, som givetvis var upptagen. Jag mailade. Inget svar. Men när jag skrev med versaler i rubriken på mailet I GIVE UP, då ringde Joe. "How are you today", hörde jag en försiktig röst. Gullige Joe hjälpte mig och upptäckte samtidigt en bugg i systemet! HA! Jag visste det! Jag må vara blond och blåögd, men SÅ jävla korkad kan jag väl ändå inte vara. Jag saknar en kategori av människor och det är sekreterarna. De var guld värda i sådana här situationer. Nu får man ju sköta ALLT!

När jag väl hade fått iväg rapporten så ringde de från skolan och bad mig hämta Tonårsdottern. Hon hade börjat hosta lite på lektionen, varpå läraren tyckte det lät illa så hon skickade ner dottern till skolsköterskan. Där berättade Tonårsdottern att hon troligen fått i sig något med nötter i och därför kliade det i halsen. DET skulle hon aldrig ha sagt för DÅ blev skolsköterskan alldeles till sig och gav henne Benidrol. Jag tyckte att dottern kunde stanna kvar eftersom hon mådde faktiskt bra. Sköterska blev så paff och tänkte ringa vår granne om jag inte skulle ha tid att hämta henne!! GAAAAAAAAH! Så tomteblossen tändes igen och jag meddelade sköterskan att jag skulle komma, men att dottern skulle få komma ut till bilen. Nehejdå, det gick inte för sig. Jag skulle minsann traska in i skolan och hämta en dotter som i hennes ögon var dödssjuk. Så j*vla överdrivet. Vad möter jag? En tuggummituggande brud som rycker på axlarna och säger "Jag mår bra, mamma".

Nu fick det vara nog. Så innan gympasset (groove) drog jag ut och sprang med hunden för att lugna ner nerverna och försökte släcka tomteblossen. Det var skönt. Fixade käk åt flickorna och skulle dra iväg när Tonårsdottern meddelade att hon skulle iväg på fotboll. Ingen barnvakt alltså. Minstingen var tvungen att följa med mig. In med henne i bilen och wrooooooom till gymmet. Där har vi nämligen ett dagis. Kanon. Skulle skriva in henne och i receptionen stod en praktikant, som knappt visste någonting. Tomteblossen tändes igen. När hon till slut fick ihop inskrivningen sprang vi upp där vi möttes av en låst dörr. De hade installerat ett lås där det behövdes en kod för att öppna den. Hade Taina fått koden? NEEEEEEEEEEJ!!! Fort ner till receptionen, fick den där j*vla koden, upp igen och in med ungen. Sprang ner till passet och pustade ut. Nu skulle det köras! Och jag körde på. Försökte i alla fall. Bakom mig, nu menar jag riktigt bakom och NÄRA mig, hade det ställt sig en nybörjare. De är givetvis välkomna, men varför var hon tvungen att ställa sig i arselet på mig, så att varje gång vi skulle röra oss bakåt så KABONG! Rätt in i henne och "sorry".

Den kvällen gick jag och lade mig med Minstingen. Tidigt. Låg och smågluttade på TV (biggest looser) och försökte släcka alla tomtebloss. De pyrde bra länge.

Ha en tomteblossfri onsdag allesammans! Det ska jag försöka ha i alla fall.

11 kommentarer:

kalaslotta sa...

Breath in...breath out....

Annika sa...

En äkta Taina tisdag med tomtebloss och rubbet...
SUCK!!
Tisdagar har verkligen spökat länge för dig!
Typiskt det där med skolsköterskan. ALLT ska vara så korrekt alltid...
Tröttsamt.

Nu är det onsdag. UTAN tomtebloss...
Djuuupa andetag....djuuupa.....

Kramar från ett regnigt DC...
Och här har vi skola som vanligt i min kommun. Ingen Veteran's day som uppmärksammas. det är för att de har columbus day ledigt istället...

Saltistjejen sa...

Hahahaaa! Sorry att jag skrattar åt dina tomtebloss men du är bara så rolig!!!
Det där med nötallergin kan jag verkligen se framför mig. här är de helt galna med just detta!!!!! Visst vet jag att det KAN vara superfarligt OM man är superallergisk men oftast vet man faktiskt detta på tidigt stadium. Att din tomåriga dotter PLÖTSLIGT skulle få superallergi mot nötter är ugenfär lika troligt som att det alndar ett UFO på ditt tak.... men men...
Hoppas det blir färre tomtebloss idag du! och BRA att du hittade bugen i systemet också förresten! Kanske räddade du andra från tomteblossen?
Kramar!!!

anna of sweden sa...

Åh, dear. Åh, dear! :D

Kramelikram på dig - du tomteblosserska!

HeLena sa...

Hahahahahahahaha!! Stackars Taina! Förlåt att jag skrattar men du skriver så underhållande:))))! Tomtebloss! får jag "sno" det ordet? Det är skitbra!!
Du måste bestämma dig för att tisdagar är BRA dagar! Så slipper du det här framöver!! Jag lovar!! Jag hoppas din onsdag fungerar toppen. Min har varit okej men jag är lite "förkyld" dvs på gång att bli.... lite ont här och där well you know! Min dotter ligger på soffan och säger "mamma (liten och ynklig) jag har sååååååååååååååå ont i huvudet........." stackarn jag undrar hur det slutar.....
Ha en härlig onsdagskväll!!
Bamsig kram!

underytanjag sa...

OOoops.. å varför sa hon att det kliade i halsen för?! Säger man ALDRIG ;)

Taina sa...

KalasLotta:
Jag har försökt och då hyperventilerar jag istället! Hahaha :D

Annika:
Det ÄR något konstigt med dessa tisdagar. Fattar inte. Men det var för djävlig dag helt enkelt. Tog i så jag nästan sprack igår och får sota för det idag. Ingen träning med andra ord :(

Liisa var på dagis på sin "lediga" dag. Och trivdes med det.

KRAMAR!!

Saltis:
Ärligt talat så var det precis SÅ det kändes. Då är man upprörd, eller?
När Isabella var liten sa en doktor att hon kunde vara lite försiktig med nötter eftersom det fanns en liiiten indikation på pricktestet. Efter det har hon ätit HUR mycket choklad som helst, samt smågodis. Hur mycket nötter finns det inte det då????
Jag tror som du, sannolikheten för ett UFO är tamejfan större! Hahahahaha!
Nu finns det inga tomtebloss men en liten värk i magen efter gårdagens träning. Som var tuff...

KRAMAR!!

Anna:
Livet är inte en dans på rosor jämt :)

Kramelikram

HeLena:
Varsågod. För visst är det precis så det känns? Men jag undrar hur jag skulle förklara för en doktor här om det händer igen. Vad heter tomtebloss på engelska. Santa-fire in my head?
Jag lovar. Jag ska tänka på att det är BRA dagar. Tisdag, klapp, klapp, klapp.

Onsdagkvällen so far good. Ingen träning pga gårdagens explosion!

KRAMAR!!

underytanjag:
Nu har jag förbjudit det ordet. Hon lovar att aldrig använda det förrän luftrören är tilltäppta...hahaha

Kramen!

alegni sa...

men vad är det med dig och tisdagar?!? kanske du borde ändra lite i schemat och ta vilodag på tisdag i stället för på söndag,
stänga ut världen och låta den snurra på för sig själv. undrar förresten hur länge den skulle snurra i så fall...?
hoppas det lugnat ner sig nu!
kram!

Taina sa...

Ingela:
Vem VET??? Just nu känns de flesta dagarna som tisdagar. Har en hel del att stå i. Mycket arbete, mycket hemma och så kommande tjänsteresa. Där tappar jag ju så mycket tid. Sedan är det ju snart jul...kom och hälsa på mig vetja och hjälp mig att få så där mysigt som du har ;)

Kramar!!

Anna, Fair and True sa...

Vilken bra liknelse med tomteblossen! Du skriver alltid så roligt och engagerande. Man lever sig verkligen in i din vardag.

De låter som skolorna, inte bara skolans sjuksystrar, kör överkurs på det mesta, allt från tillstånd för att gå på toaletten till den här situationen. Såklart det ska finnas riktlinjer men man måste ju kunna bedöma varje situation för sig. Vad gör man förresten när "barnen" fyllt 18? Ringer man fortfarande föräldrarna då?

Hoppas onsdagen innehöll lite färre tomtebloss!

Kram!

Marianne sa...

Skönt att den där tisdagen är över! Ja fy säger jag för olika märkliga datorprogram och folk som programmerar utan minsta tanke på användarvänlighet. Fram för återanställning av sekreterare. Som det är nu får jag leka sekreterare när Klas inte hinner med en massa småpill, och det är ju inte heller rätt.

Kram!