måndag 28 september 2009

Helgaktiviteter

Helgen kom och gick. Nu har det blivit barnens tid eftersom aktiviteterna är förlagda just under helgerna. Fotboll för Minstingen. Inte amerikansk fotboll utan soccer, som de säger här. Och ridning för Tonårsdottern. God mor som man är, hänger man ju med och tittar. Och tittar. Och ropar ibland ett "Great jooooooooob" samtidigt som man tittar på dem som står bredvid en och ler och nickar.

Hur ser man om ens barn har talang egentligen? En kommande Zlatanina, typ. Där Minstingen tränar, råder i alla fall fullständig kaos. Några talanger syns inte till. Det är som ett enda stort gigantiskt öppet fält med ungar, tränare, yra föräldrar samt en högljud engelsman. Engelsmannen blåser i sin visselpipa var 15:e minut och coacher och spelare samlas runt honom. Han gapar och skriker och ger instruktioner för nästkommande 15 minuters träning. Sedan sprider alla ut sig igen och de mindre har ibland svårt att veta var de ska befinna sig och irrar omkring som små höns. Det är därför vi föräldrar är med som kan hjälpa till och "styra upp det hela".

Under lördagens träning kom det fram en man och frågade om vi var från Sverige och han berättade då att hans bästa vänner (så heter det ju alltid) var från Sverige och de bodde visst inte så långt ifrån oss. Han ville så gärna sammanföra oss. Vad är det med alla som förutsätter att man vill stråla samman med okända människor bara för att man råkar komma från samma land???

Tonårsdottern och hennes ridning är inte lika kaotisk. Men jag har så svårt att fatta detta med hästar! När jag väntade på att hästen skulle göras klar med alla attiraljer så flinar den jäveln åt mig! JA, hon visade sina gaddar och jag ger mig sjutton på att hon märkte min aviga inställning till dessa djur. Nä, jag har aldrig suttit på en hästrygg och kommer aldrig att göra det heller.

Efter att ha ridit western stil fick nu Tonårsdottern plocka fram andra muskler för att rida traditionellt igen. Jag trodde det bara gick att rida på ett sätt, dvs se till att du har hästens huvud framför dig och svansen där bak. Hur svårt kan det vara? Western style trodde jag bara var en stil där cowboy hatten gjorde skillnaden. Men ack så jag bedrog mig.

Minstingen var med till stallet och jag blev inte svettig av att titta på när Tonårsdottern red utan när Minstingen försvann heeeela tiden. In och ut i olika bås. Klappade den ena hästen efter den andra. Sprang omkring och pratade med alla dessa hästtjejer som det kryllade av. Det fanns lika många flugor som småflickor där. Minstingen sa plötsligt till en av dessa tjejer att "Wow, that horse really scared my butt off!". Då var det dags att ta henne därifrån.

Lite bildbevis då:

And here she comes!

Den skrikande engelsmannen in action.

Minstingen lyckades dribbla undan bollen. Man kan ju fundera på vad den lille killen till höger sysslar med. Mitt i matchen.

Samåkning, vad är det? Alla har ju sin egen bil.

Sedan finns det ju de som inte engagerar sig så himla mycket. Något varmt på fötterna en solig dag med ca 22 grader är ju också mycket smart. (Ja, jag har smygfotat. Usch på dig Taina. Nu kan du ju bli stämd!)

Lite häst pics:

I väntan på att få hoppa upp och rida på den flinande hästen.

Tur att jag står på rätt sida av planket!

Klar! Jihaaa, tänkte jag. Nu åker vi hem.
Pssst hon har en av stallets hjälmar som är "urtöntig" enligt henne. Sin egen hade hon glömt hemma. Who cares?

Nähä, det blev inget av att åka hem på en gång för sedan skulle det ju borstas och rengöras.

Nåja, flickorna trivs.

Le Taina. Le.

11 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahahahaaaa! Måste bara gapskratta åt Minstingen! Himmel! Vilken undebar liten tjej! Ett riktigt kvicksilver! Kanske brås hon på sin mamma....?!? ;-)
Hennes kommentar till hästtjejen var ju bara fööör bäst! :-D
Undrar ifall vår E kommer bli lite lik henne för hon ska alltid gå runt och "prata" med folk när vi är ute. Nu i helgen var hon också iväg bland borden (vi var på en beer garden i (Brooklyn) och snicksnackade med andra gäster. Tur att de flesta tycker det är sött och itne blir sura.
Jättekram!!

Annika sa...

ATT hon brås på MOR!! Det kan jag säga utan att ha träffat the blogger herself!! HAHAHA!!!
Men snart, Taina, snart!!!!
NYC närmar sig!!

Taina, du får börja föreslå samåkning!
Ni verkar ha haft fin-fint väder...

men uGGS NU!!???? MY GOD!!
Det är ju att överdriva...

Kramisar från mig, och här i DC verkar det dra ihop sig till OVÄDER as I write this!!!

underytanjag sa...

Jag gillar inte heller hästar...

Petchie75 sa...

Ha ha, du är för härlig, Taina! Jag gillar inte heller hästar och har bara ridit tre ggr - OM TOmelilla Sommarland + hemma hos en kompis på mellanstadiet, annars bara EN gång för två år sedan och ja, jag behöver ICKE rida igen - var var säkerhetsbältet?? ;-)
Jag har alltid också undrat det här tvångsmässiga ihopförandet av folk, bara för att man är från samma land. Det kan bli riktigt pinsamt om man inte alls är intresserad, klickar eller har något gemensamt. Nej, jag hittar helst mina egna vänner, efter mina egna kriterier... (men visst, vi umgås VÄÄÄLDIGT sporadiskt med några andra svenskar här i PR, typ till midsommar, kräftskiva och adventsfika)
KRAM!

Taina sa...

Saltis:
Det är lite kul att de kan underhålla sig själva. och andra. Men det förutsätter att andra orkar lyssna och inte bli sura som du säger. Själv får jag skavsår i öronen att bara lyssna på Liisa ibland...Hahahaha!

Kramen

Annika:
Hon är lik både Maken och mig. Pratglada är vi båda två och måste faktiskt bland begära time out för att få en syl i vädret i det här huset!

Kan du fatta hur de klär sig ibland. UGGS på sommaren och flipflop på vintern!!

Snart så, NYC here we come ;)

Kramar!!

underytanjag:
Då är vi två. Har aldrig fattat det här med att bli hästtjej. Jonas syster är en riktig hästtjej och tävlar dessutom i både hopp och dressyr. Men han vill inte att Minstingen ska börja. Det vill inte jag heller. Vi får se hur det blir med den saken...

Kramen

Petra
Härligt att höra att det finns fler icke-häst-tjejer! Och nu är vi ju vuxna och kan bestämma själv ;)

Det här med att fösa ihop fattar jag verkligen inte. Det är säkert bara en vänlig tanke, men när de liksom blir så där ivriga och tror att de gör en jättetjänst åt en, då blir det bara så där pinigt. Tycker jag. För tänk om man inte alls kommer överens? Äh, då gör vi som vi gör i Finland. Tar en sup istället för att snacka! Hahahaha!

Kram

Ulrika sa...

Hahaha underbart skrivet! Nu fick jag skratta lite så här på kvällen! Jag kan verkligen se det hela framför mig!

alegni sa...

jag håller med dig till hundra procent om tonårsdotterns hobby. jag har aldrig förstått mig på hästar, om man bortser från dalahästar. de tycker jag är fina o har också samlat på mig ett helt stall av dem ;)
det ser verkligen lite kaosartat ut på fotbollsträningarna. känns nästan som om ni borde få besök av vår kompis keijo som är bäst i trakten på att träna kids ;)
ha en härlig tisdag!
kram!

alegni sa...

jo förresten, igår tog jag faktiskt på mig träningsskorna o stavarna i nävarna o gick ut på en rask promenad mellan rutorna :)
hur stor uterummet är? ja, jag undrar också hur mycket man ska kunna klämma in i ett rum, men nu börjar det bli fullt där ;)

Mia sa...

Vad härligt med fotbollsträning för små barn. Det blir ju verkligen kaos! =) Ja man kan verkligen undra vad den lille killen på bilden gör mitt i alltihop!? Jag var med ett par kompisar som red när jag var liten men blev avskräckt över att det var kallt i ridhuset och de red bara runt, runt, runt. Mamma var väldigt tacksam över att jag inte ville börja rida. Kanske var taktik från hennes sidan att låta mig följa med när det var kallt och trist!? Kram! =)

Anna, Fair and True sa...

Haha, din lilla tjej är ju bara så cool!!

Jag tror nog att de kommer att bli lite bättre på fotbollen snart. De är ju bar 5 år liksom. Det är nog väldigt få som har talang i den åldern, eller att det märks i alla fall.

Vadå, vill inte du känna alla svenskar? Jag trodde det var därför du hade den här bloggen?! ;)

Läste att Uggsen har en speciell ull som reglerar värme och kyla så tydligen kan man ha dem på sommaren??!!

Suzesan sa...

Haha så rolig Minstingen är.Jag säger detsamma uggs i sån värme tjohoo.

Jag delar ju tonåringens intresse för hästar och jo det är stor skillnad på cowboys'ingaridning och vanlig. Men har inte provat att rida som en cowboy MEN VILL GÖRA DET. Det är vissa speciella hästar till det.

Kram
/Susanne