söndag 9 augusti 2009

It´s just a roof

Skönt med lugn och ro i helgen. Ingen som sprang och klampade på taket eller sköt med någon sorts häftpistol. Hunden slapp springa från det ena fönstret till det andra och spana in allt som ramlade ner från taket. Tonårsdottern fick sin skönhetssömn. Eller ska vi kalla det för på-gott-humör-sömn. Tonåringar som inte får sova ut kan bli något stingsliga.

De tog ledigt under helgen. Takläggarna.

Ägarna till huset vi bor i, tänker satsa på att fräscha till huset. Utvändigt. Wow, säger jag bara! Fint på utsidan. Väldigt amerikanskt. Men jag är glad för det. Riktigt glad. Tigrinnan, dvs ägarinnan, fick dock välja. Taket ska bytas ut och huset ska målas. Nuvarande färger är lite grå och trista, så jag hoppades att en släng av wild-and-crazy-tankar skulle smyga sig in i henne. Resultatet blir ett tak med samma mörkgråa färg och husfasaden samma ljusgråa färg. Inte mycket till fantasi här inte. Suck.

Standarden på de amerikanska husen är långt ifrån de svenska och finska. Ibland undrar jag om de hade tänkt sig en koja när de startade bygget, men så blev huset för stort för att lyftas upp i ett träd och bli en trädkoja. Så kanske de kom på andra tankar och beslutade sig för att låta det bli ett "riktigt" hus istället. I amerikanska mått. Hus byggda på 70-talet suger. Isolering? Behövs det, typ. Du kan knappt smygprutta i ena delen av huset utan att alla hör det!

Den här förändringen nu då. Kommer det att märkas? Maken såg ingen skillnad på den delen av huset som blev färdigt i fredags! Den enda skillnaden han kommer att märka är troligen på uppvärmningskostnaden. Ibland tror jag män använder olika sinnen för olika saker. Spelar roll vad det är för färg. Alla gånger han har missat mina nya slingor i håret då! Kostnaden för dem får han inte ens se. Så det så! DÅ skulle han minsann lägga in det där mans-sinnet och studera och fundera vad det kostade.

Grabbarna som lägger om taket är mycket effektiva och deras samarbete är beundransvärt. På ett par dagar hann de med att slita ner och lägga nytt på huvudbyggnaden. Nu kvarstår altan- och garagetak. Se här:



Annars kan jag meddela att det är VARMT här nu och de har lovar kring 30 grader hela veckan. Och en hög luftfuktighet. Tur att de meddelar sånt, våra kära meteorologer, för annars skulle jag tro att jag hamnat i klimakteriet så mycket som jag svettas!

4 kommentarer:

SweFlo sa...

Här i FL slits det rejält på husen dessutom, de har i alla fall märkbart bättrat på kvaliteten de senaste åren genom nya lagar som kräver att huset ska kunan hantera så och så mycket vind m, m.

Vi la nytt tak för någr aår sedan, men det var riktigt spännande att välja ut färg och allt det där. Och samma här, de hade ett himla samarbete med att ta av det gamla och slänga på det nya, klart på en dag i hiskelig hetta! Ha en bra dag!

Saltistjejen sa...

Å vad bra att de fixar ert hus!!!
Jag gillade dock färgen på det. Såg så stilrent ut på ngt vis. Liksom lugnt och fint. Men visst med ditt temperament kanske det skulle passat bättre med ett rött hus, rosa tak och gula fönsterluckor???? ;-) ;-) ;-)
Superbra att ni får lite bättre isolering också.
KRAM!

Suzesan sa...

Men ett gulligt hus. Skönt att de gör det och jobbar på effektivt. ha det stämmer nog det där med män och deras tänk.

Ha en bra dag
Kram
/Susanne

Marianne sa...

Skönt att de är effektiva i alla fall. Målarmästarn är tillbaks i dag, och jag sa till honom att det var "misqwais" (inte bra) med alla kluttar som täcker växternas blad. Vet inte vad de tänker göra i dag, men de fortsätter skrapa målarfärg på ytterväggen. Visserligen behöver man ändå städa där ute varje dag om det inte ska se ut som om huset står kvar sedan faraos tid, men det blir ännu jobbigare med alla färgflagor. Önskar att de hade kunnat göra det på EN dag. I stället för fyra ...

När du svettas så tänk på mig. Jag ÄR i klimakteriet, det är 40°C och 66% luftfuktighet. Så får du nåt att jämföra med och kan känna dig sval och skön : )

KRAM!